Wiadomości transakcyjne to wszystkie wiadomości, które trafiają do naszych skrzynek mailowych po wykonaniu danego działania na stronie internetowej. Tym działaniem może być np. zapisanie się do newslettera, pobranie e-booka lub poradnika, rejestracja w nowej usłudze lub dokonanie zakupu w sklepie internetowym.
Do wiadomości transakcyjnych zaliczamy m.in.:
- Potwierdzenie subskrypcji
- Wiadomości powitalne (welcome mail)
- Wiadomości reaktywacyjne (miss you mail)
- Wiadomości z podziękowaniem (thank you mail)
- Przypomnienie hasła (password reset mail)
- Wiadomości potwierdzające (np. potwierdzenie transakcji)
- Wiadomości z fakturami
- Wiadomość z saldem konta
- Wiadomości automatyczne (autorespondery)
- Opuszczenie koszyka zakupowego
- Alerty
E-maile transakcyjne nie są zarezerwowane jedynie dla branży e-commerce. Może z nich korzystać każdy, kto istnieje w Internecie. Celem tych wiadomości jest skłonienie użytkownika do wykonania działania, które ma być odpowiedzią na wysłany mail lub jedynie przesłanie użytkownikowi informacji, która jest następstwem jego działania.
Najważniejszą cechą wiadomości transakcyjnych jest to, że są wysyłane w czasie rzeczywistym. Są to komunikaty wyczekiwane przez odbiorców, dlatego ich dostarczenie nie może zająć więcej niż kilka sekund. Wysyłane są indywidualnie do każdego odbiorcy. E-maile transakcyjne cechują się także wysokim współczynnikiem open rate oraz CTR. Nie powinny wpadać do spamu. Aby tego uniknąć, wysyłka wiadomości transakcyjnych powinna być oddzielona od wysyłki wiadomości marketingowych. W celu rozdzielenia wysyłek należy zadbać o dwa dedykowane adresy IP – jeden do wiadomości transakcyjnych, natomiast drugi do wiadomości marketingowych (newslettery, kampanie e-mail).